19 november 2010

Min hund har ätit mörk choklad

Choklad är farligt för hunden, men det visste ni väl alla! Men varför?
Jo choklad innehåller ett ämne som heter teobromin som hundar inte tål. Den långsamma nedbrytningen har en negativ effekt på hundens nervsystem, hjärt-kärlsystem och njurarna. Äter hunden för mycket choklad, blir symptomen kräkningar, diarré, hjärtklappning, ökad urinmängd, muskelförlamning och rastlöshet. Vid allvarliga förgiftningar kan chokladen leda till andningsbesvär, hjärtstillestånd och i sällsynta fall till döden. Man skall dock inte gripas av panik, om hunden fått i sig en bit choklad. Det krävs nämligen en hel del innan förgiftningssymtomen uppträder. Hur mycket hunden tål beror på hundens storlek och typen av choklad. Mörk drickchoklad innehåller till exempel inemot sju gånger så mycket teobromin som mjölkchoklad i bit.Upptäcker man det snabbt innan hundens kropp hunnit bearbeta det och den går in i kroppen så behöver det inte vara farligt, man måste bara se till att hunden kräks upp allt.

Så det som hände oss idag var.....
Vi var på kontoret och skulle hemåt men först skulle jag ett ärende, på 20 minuter ungefär.. När jag kom tillbaka såg jag en massa papper som låg överallt på golvet, chokladpapper... (Marabou 70%) Hittade papper till säkert 3-4 bitar, innehållande ca 10 gram choklad var.
Chokladen hade trillat ur en kartong bakom en hurts, så jag såg inte den.

Som tur är upptäckte jag ju det direkt och vi åkte till Djursjukhuset i ilfart med taxi, där tog de emot oss snabbt och vi vägde honom (7,8kg) efter utfrågning om hur mkt han fått i sig, när detta hände osv, mätte sköterskan med hjälp av hans kroppsvikt hur mkt "kräkmedel" han skulle få. Han fick det genom en spruta. Efter det gav sköterskan honom gott doftande blötmat som han svepte direkt.
Vi satte ner honom på golvet och spred ut 4-5 tidningar som han skulle kräkas på.
Efter bara 3-4 minuter började han hulka och oj som han kräktes (hela rummet luktade BARA choklad) han skakade och såg riktigt ledsen ut, han måste verkligen mått pyton. Men han var duktig och han lyckades kräkas upp allt, han hulkade tills det inte kom ut något mer... skönt..
Det tog honom ca 20 minuter att sluta kräkas, sköterskan kom in och inspekterade kräket (kul). Efter ytterligare 20 minuter konstaterade veterinären att han såg pigg ut och "faran" var över. Det var ju trots allt en stor mängd choklad gentemot hans kroppsvikt..
Vi fick en påse med koltabletter hem med instruktioner att ta efter ca 2-3 timmar.

Tabletterna ska vi ta nu om 1,5 timme, de är inte de godaste tabletterna sa sköterskan, men det ska neutralisera magen så det är viktigt att han äter dem. Ingen mat alls innan det. Bara vila. Vilket var rätt svårt när vi kom hem han sprang omkring här som en galning, säkert helt lyckligt att vara hemma och inte hos veterinären. Men efter att jag bäddat ner honom och lite massage så somnade han snabbt

Så för 4 bitar choklad kan man säga att jag fick betala totalt 1600kr. Veterinärbesök + taxi fram och tillbaka.
Men det är en "piss i missisippi" egentligen, jag skulle betala hur mkt som helst bara jag vet att Sylvester mår bra...

VARNING! Det är kräk på bilderna :-)





P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.

1 kommentar:

Jag sticker upp huvudet sa...

så skönt att han är på g igen, krammamman