11 november 2010

Vad har din hund för jobb?

Hur många är det egentligen som tänker den tanken? Vad är din hund avlad fram till att göra?
Inte många, eller?

Vi har en ny kultur i dagens samhälle där hunden spelar en stor roll, idag är hunden inte bara ens bästa vän utan ibland en accessoar men också din familjemedlen, hunden är en stor del av ens vardag.
En hund lever som flockdjur och allt som händer i ditt liv händer också i hundens. Din hund kan känna av ditt humör, vad som händer runtomkring och påverkas så mycket mer av ditt liv än vad man egentligen tror.
För det är ju trots allt att din hund kan inte prata med dig och kan inte förklara vad den känner eller tänker. Den kan bara visa på sitt beteende vad den vill, vem av oss hundägare kan inte se om ens hund är nödig, hungrig eller bara vill ha uppmärksamhet.

Åker man ut till landet så är en hund inte "med" på samma sätt som i en stad, en hund på landet är till för vakt, jakt eller uppfödning kanske. Livet på landet innefattar kanske jordbruk, lantbruk och- eller skogsbruk. Hundarna på landet har oftast större ytor till sitt förfogande och springer oftast lösa och har en annan kontakt med sin ägare. En hund på landet har oftast en uppgift, ett "jobb".

En hund i staden är beroende av dig hela tiden, du jobbar och lämnar den ensam hemma, du reser bort och behöver hunddagis.. Ja har man hund så måste man anpassa sig väldigt mycket i en stad.
Som alla vet så måste din hund gå på promenad flera gånger om dan, det går inte att bara släppa ut din hund i trödgården (om du har den möjligheten) den måste går ut och nosa runt se var de andra hundarna har kissat osv. De behöver stimulans.

SÅ det jag tänkte komma till är att har du en hund endast till sällskap så är det säkert bra för dig och du känner dig tillfreds med det, men som hundägare i stan måste man se till att också ge sin hund ett "jobb". Då menar jag inte att vakta lägenheten, eller gå fint på en promenad utan ett jobb på riktigt.

Min hund som är en dvärgpinscher avlades fram sent 1800-tal för att fånga skadedjur. Detta märker jag tydligt att han har som instinkt.
Så vilket jobb har min hund då?
Jag kan ju tyvärr inte förse honom med råttor och låta han fånga dem så jag får tänka på ett annat sätt..
En lek vi brukar göra är att han får fånga bollar som jag sparkar på marken, han är supersnabb och smidig och tycker det är kul samtidigt som han får lite utlopp för det han faktiskt avlades fram för att göra.
Men det räcker inte alltid. Jag har en väska jag sätter på honom ibland så blir hans jobb att bära på den, det låter kanske dumt, men det funkar och man ser att han anstränger sig.
Det ultimata hade ju varit att låta honom springa på en bana, ni vet som greyhoundhundar gör, jaga en låtsas-kanin, det ska vi nog testa en gång....

Vilka raser har ni och vad ger ni era hundar för "jobb"?

Inga kommentarer: