22 mars 2011

Huset fullt av hundar

Såg ni programmet idag på SVT1 Huset fullt av hundar? Vad tyckte ni, ett nyttigt program?
Ja absolut tycker jag, det var mycket bra. En bra idé, så borde alla hundköp gå till. Dessutom är det är ett smart sätt att välja rätt hund som passar dig och/eller din familj.
Varför? Jo för det är alltid svårt att veta om en viss ras är rätt för din livsstil.
En viktigt sak som jag tror detta programmet vill komma in på är att man kan alltid TRO att en hund/ras kan passa dig, men det är inte (oftast) alltid så.

Själv hade jag inte alls egentligen tänkt vilken personlighet min hund skulle vara, vad ville jag ha, hur gick mina tankar?
Jo först och främst så spelade storleken ingen roll för mig, men rent instinktivt hade jag alltid velat ha en mindre hund, en söt, rolig, tuff och orädd hund, gärna smart.
Jag tänkte också, ok jag är inte mycket för att motionera och gå ut och gå alltid, men jag tänkte att en hund som var pigg och behövde mycket motion och mycket av min tid skulle få mig att röra mer på mig. Sluta ligga på sofflocket helt enkelt.

Dvärgpinscher som hund lockade mig just för att de var väldigt fina, vackra helt enkelt.
Efter forskning och en massa rådfrågande av vänner som har hund så hade jag bestämt mig för att titta på två raser.

Dvärgpinscher VS Beagle, båda sorter, jakthundar. Beagle jagar vilt och DPs är råttfångare.
Båda raser smarta och tillgivna, men Beaglen mer tillgiven alla och DP mer sin ägarens hund och mer vakthund.

Jag träffade uppfödare till båda raser och träffade deras hundar, jag föll nog direkt för dvärgpinschern Brightstorms Jay Manuel, en tuff liten valp som var orädd och busig och dessutom nästan dubbelt så stor som sina syskon, unik!

Efter jag träffat båda hundar åkte och jag och min kompis och åt och diskuterade fördelar och nackdelar.

Fördelar
Beagle: vänlig, smart, lugn och väldigt mysig
DP: smart, aktiv, gosig och väldigt söt

Nackdelar
Beagle: korta ben och känsliga höfter för trappor (bor 4:e vån utan hiss), stora och tunga, kanske för mycket jaktbehov
DP: Intensiv och kräver mycket mental träning

Men min magkänsla kände att en Dvärgpinscher var rätt för mig. Cirka en timme senare samma kväll ringde jag uppfödaren till Brightstorms Jay Manuel och frågade om jag kunde komma tillbaka och hälsa på igen, väl där 15 minuter senare bestämde jag mig och lade handpenningen för Jay Manuel.

Några veckor senare den 28:e december 2008 hämtade vi hem honom och ja i bloggen kan ni läsa hur det gick sen. Sylvester hittade hem och jag har huset fullt av Sylvester!


P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.

1 kommentar:

Diana sa...

Hej!
Jag är en ganska dvärgpinscher intreserad tjej!
Äger redan en hund.
Men det jag undrar är hur mycket kostade din sötnos? :)