17 april 2012

Predatoriskt beteende eller aggression?

En av mina favoritbloggar och Sandra som skriver den skrev ett intressant inlägg här om just predatoriskt beteende. Hon skrev detta med anledning av den hundattack i norrtälje som skedde av två Alaskan Malmutes, just den rasen hon har i sin kennel.

Jag är helt i chock över vad jag läser. Jag har ju en Dvärgpinscher som är en sk. jakthund, "råttfångaren" som den kallas. Rasen kan kanske inte kallas renodlad jakthund, men rasen har definitivt mer jaktinstinkt än t.ex. en bulldog har.
Nu när jag läst Sandras inlägg vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Har jag verkligen triggat igång mer av min hunds jaktinstinkt än jag borde ha gjort sen valpåldern? Att kasta pinnar och bollar och ge honom pipleksaker som han sen har "dödat" gjort så han så frenetiskt jagar joggare, kaniner osv?

Jag ser absolut logiken, men är ändå fundersam, vad tror ni?
Håller ni med?


- Hälsningar Alexandra och Sylvester 



P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.

Inga kommentarer: