9 juli 2012

Vifta på svansen

Hej på er!
Ja det är en rätt så dålig bild från min mobil, alltid svårt att ta bilder på min energiska och snabba dvärgpinscher.

Så tillbaka till rubriken "Vifta på svansen". Det är alltid väldigt många som kommer fram till mig på våra promenader som vill "hälsa" och klappa på min hund Sylvester. Dessvärre har han aldrig gillat det, aldrig varit aggressiv på något sätt utan bara visat att; Nej jag vill inte, så det har jag respekterat. Dock har jag förgäves sen han var valp tränat honom i socialträning, men utan ett "socialt bra" resultat. Så nu är det som det är.
Dessutom är DPs i allmänt reserverade och ogillar nytt folk, de tyr sig väldigt till sin/sina ägare från mycket tidig ålder.

Ja han är väldigt söt och fin och det finns många hundälskare som gärna vill hälsa, jag ser direkt på honom om han är intresserad av att hälsa eller inte. 1 fall av 10 vill han, så då måste jag ju förklara den "dåliga nyheten" för personen i fråga att nej tyvärr, han vill nog inte det, han är lite reserverad.. osv...
Men han viftade ju på svansen? Säger många, ja det kanske han gjorde, men att en hund viftar på svansen är inte alltid ett tecken på att vara glad och vill hälsa, det kan betyda så mycket mer. Ja mer om det i ett annat inlägg..

Känner ni igen er där ute?


2 kommentarer:

Jag sticker upp huvudet sa...

Ja, de e sant. Jag tänker ibland på små barn som ligger i vagn och när främmande människor vill gå fram och peta...kanske inte alltid ok det heller. Men å andra sidan så vill ofta vi människor kanske bara ge liet "kärlek"...tja inte lätt. kram mamman

Emilie sa...

jotack jag känner igen mig.

min angie är exakt likadan och jag gör precis som du, respekterar att hon faktiskt inte vill.
men folk är tyvärr så att går man omkring med en otroligt söt hund så ska det nästan vara obligatoriskt att alla ska få klappa och hälsa på den, lite tråkigt tycker jag men men.