22 april 2013

Kloppklippning hund

Har fått en del kommentarer att jag borde klippa Sylvesters klor. Jag håller med att de är lite på över för gränsen långa, men klipper dem det gör jag faktiskt!

Som sagt jag klipper hans klor, han har inget emot att jag gör det, det är jag som har svårt för det... 

Har klippt ett antal gånger för "djupt" och träffat pulpan, det har börjat blöda och han har skrikit till. Det är det värsta jag vet att se min lilla Sylvester ha ont,  så jag har faktiskt dragit ut på det. 
Dem ser lite för långa ut, men de plågar inte honom, hade dem gjort det hade jag tagit hjälp hos min veterinär. Har via telefon pratat med min veterinär och hon har gett mig rådgivning om när det är plågsamt för hunden och än så länge är det inget problem.

Har sen säkert 2 månader tillbaka klippt 2ggr/veckan en liten bit, sen filar jag ner resten. Mitt hjärta bultar varje gång jag tar fram klo-tången och ska klippa, men jag gör det..
Är så rädd att skada honom och få honom att ha ont. 

Men så nu vet ni det, jag gör det regelbundet....
Kom gärna med tips om ni har, det är så svårt med mörka klor, man kan ju inte se vart pulpan är. Det enda jag vet är att ju mer man klipper så drar pulpan sig undan..

3 kommentarer:

Jag sticker upp huvudet sa...

Sylvester är en tålmodig hund :-) kram

Evelina - Hundvardag.se sa...

Om du lägger hunden uppochner så ser klon ut som en hallonbåt, du vet godisarna? :) Fram till där "gelen" börjar kan du klippa. Och även lite till om du vågar. Ett annat tips är att klippa och sedan fila fila fila, tar lång tid men pulpan drar sig undan riktigt bra då. Det är även en bra idé att "kanta" klorna lite, dvs klippa av de vassa kanterna som blir när man klipper klorka rakt av, och att sedan gå ut på en långpromenad, då sliter hunden ner det mjukare som kommer fram och då åker pulpan tillbaka.

Hunden kan få problem i leder av att gå med långa klor under en längre period. Läs gärna mitt inlägg om just det här: http://hundvardag.se/vikten-av-klovard/ :)

Lycka till med kloklippningen/filandet :D

Alexandra sa...

Tusen tack!!!
Ska återkoppla hur det går...