3 februari 2009

Mentalitet del 2

Har faktiskt utövat lite den här lugnande dominanta sättet mot Sylvester, det funkar! Jag behöver inte ens säga "nej", han fattar! Min pojkvän blev helt imponerad, det funkade när han gjorde det också! 
T.ex. han brukar bita i fingrarna rätt mycket, men om man då med kroppsrörelser eller bara handen visar att han inte får,  inombords ska man vara helt lugn,  inte arg eller irriterad så backar han. Också om han hoppar upp på bakenen mot bordet och vill ha maten som står där, samma sak, det funkar! 
Sen måste man ju belöna det rätta beteendet direkt! Det är det som är bra med en klicker, men den ska man ju ha med sig alltid isåfall. Får nog införskaffa en med ett armband. Nu belönar jag honom med en leksak att leka med istället för våra fingrar.
Det som är det svåraste är att komma i den rätta sinnesstämningen, speciellt för mig som inte alls är en morgonmänniska och brukar vilja ha lugn och ro på morgonen vid frukost osv. Men då har jag passat på att sätta han i valpburen så får han vet att när jag äter frukost så ska det vara lugn och ro.
i valphagen är han så duktig nu, han gnäller lite fortfarande, men mycket bättre än de första gångerna.
Får man en bra start på dagen så belönar det sig sen hela dan också, vilket jag brukar tänka de dagar det inte är lika bra! Nu är det kisspaus!


Sylvester trött efter mycket bloggande

1 kommentar:

Anonym sa...

Va härligt det låter! :)
Funkar det bra med klicker?