28 april 2011

Sylvester sjuk?

Sylvester har inte varit sig själv sen i går kväll.. I förrgår morse då han heller inte åt tog jag med torrfodret och gjorde sökövningar, då mumsade han gladeligen i sig torrfodret.

Men nu till detta dygnet; Vi kom hem från jobb igår och Sylvester ville inte äta IGEN, han vägrade.. Fick ett tips av en läsare att gömma maten under en filt, men det ville han inte, jag testade olika kommandon men han ville inte ta maten, han spottade tom ut det! Så jag helt enkelt ställde undan maten och han gick och lade sig och vilade.
Efter 3 timmar tog vi sista promenaden, han bajsade och det såg hyfsat normalt ut, men sen när vi kom tillbaka så gick han och lade sig i sängen, vilket han inte brukar göra, han såg trött och ledsen ut och när jag kom in i sovrummet så försökte han göra sig liten, nästan lägga sig på rygg. Han darrade och verkade varm, jag kände på hans kropp och han verkade reagera på ryggen, precis ovan för svanskotan, han ville nafsa mig när jag tryckte där. Tog fram termometern för att ta tempen, men den ville inte starta, så typiskt!
Ringde till Djursjukhuset och de hade fullt med folk som väntat i timmar i deras väntsal så hon avrådde mig att avvakta tills idag. Hon tyckte inte att det verkade vara något akut allvarligt, men jag har aldrig sett Sylvester såhär så jag blev lite orolig. Hon sa; "testa att ge honom något riktigt gott" och jag hade kyckling i kylen så det fick han, och åt det också, men inte på samma exalterade sätt som han brukar.
Vi gick ut en runda till och då bajsade han igen och var rätt så lös denna gången, men han verkade pigg och nosade runt och krafsade som vanligt.
När vi kom hem så värmde jag en värmedyna i micron, jag tänkte han kanske har sträckt sig eller gjort illa sig på ryggen. Han verka tycka det var mysigt med lite extra värme och efter en stund så somnade han och hans darrningar avtog. Jag sov rätt så oroligt och vaknade titt som tätt för att se att han mådde bra, och det gjorde han för han sov igenom hela natten, ja förutom när han skällde på brevbäraren 4:30, men det är väl ett sundhetstecken?

I morse samma sak, han ville inte ha sitt torrfoder, jag testade att ge honom kattens torrfoder och gav den från min hand, det åt han! Blandade ner lite av det i hans foder och då spottade han ut sina bitar, ok! Jag får helt enkelt byta foder, han kanske inte tål det?

Lämnade Sylvester hemma i morse för vi har kurs på kontoret idag (jobbar på ett utbildningsföretag) men är hemma nu en snabb sväng, köpte en termometer på apoteket och han har 39C och 108 i puls så det verkar normalt.
Hans päls är lite matt tycker jag och nosen lite extra rinnig, vad kan det vara? Ska man åka in till veterinären för säkerhetsskull eller r det så att det kan vara fodret?

Vad hade ni gjort?


Sylvester ligger och myser med värmedynan

Ser han inte lite ledsen ut?

3 kommentarer:

Lisa sa...

Nu äter han ju visserligen annan mat, men annars kan matvägran vara ett tecken på att de har ont i halsen (tonsillerna) och att det är jobbigt för dem att svälja.

Prova med lite färskfoder, det är oftast både mjukare och godare och kostar inte så mycket om du bara provar med en tub/burk/korv.

En hund klarar sig utan mat under ganska lång tid, och de svälter definitivt inte ihjäl på eget initiativ. Så länge han dricker är det akut.

Alexandra sa...

Tack Lisa för ditt tips!

Lisa sa...

Haha. Så länge han dricker är det INTE akut, ska det såklart stå.

Och om det är tonsillerna så kan du öppna munnen på honom och försöka se om de ser irriterade ut. Det finns ganska bra bilder på google.