27 april 2011

Svar angående matvägran

Googlade runt lite och hittade information och råd på vad man kan göra..


1. Konkurrens kan hjälpa (annan hund)
2. Vissa hundar är så livliga att de inte "hinner äta" och då kan man prova att ge dom dagsransonen på kvällen och när det är tyst och stilla i huset knaprar dom i sig. 
3. Vissa hundar verkar producera magsyra hela tiden och blir det tomt i magen så får de magktarrliknande symtom och får lite ont i magen och vill inte äta pga det, det blir en ond cirkel, kan man bara få i dom något litet, tex lite filmjölk, en macka med leverpastej  eller vad som helst så äter det resten av sin mat av bara farten. 
4. Det finns tillskott man kan prova, kan köpas i djuraffär 
5. Man kan prova att ge maten som "godis" belöning, låta hunden leta /arbeta för maten (i spåret tex) om den hellre äter ur handen tex 
6. Man kan prova att stänga in hunden bakom ett kompostgaller/bur och låta en annan hund stå utanför för att "konkurrera" 
7 Vissa hundar får ingen aptit om de inte jobbat/rastats ordentligt under dagen 
8. Personligen blandar jag hellre i något som får hunden att äta än låter de magra av och inte äta alls, de måste ju ha energi att gå på, och vissa hundar får anorektiska drag och äter inte trots att man svälter dom i dagar... 
9. Färskfoder, eller ett foder som består av fisk, kyckling, lamm kan vara ett alternativ, ibland får man helt enkelt byta foder ibland för att hunden skall vilja äta.
 



Jag har bytt foder för ca 1 månad sen och han har ätit glatt utav det hela tiden så jag tror inte att det har ngn påverkan. Dessutom så äter han ju det när jag slänger ut det här på kontoret så han får söka efter det.
Får nog bara ha lite tålamod helt enkelt!

- Hälsningar Alexandra och Sylvester 

P.S. Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.

1 kommentar:

Lisa sa...

Hej!

Vad får han för foder? Äter han hellre andra saker än fodret, eller äter han helst ingenting alls?

Mina grabbar kan vara jäkligt sega med maten ibland, frukosten kan lätt bli kvällsmat, till exempel.

Då brukar jag hälla ut maten (torrfoder) på golvet och lägga en filt över. Då blir det helt plötsligt väldigt intressant att få i sig maten.
Många aktiva hundar (typ dvärgpinschrar) brukar föredra att jobba för maten än att få den gratis.